Chraňte své srdce před zvýšeným cholesterolem

zdrave-srdce
foto:Freeimages.com/Walter Groesel

Vysoká hladina cholesterolu v krvi postihuje téměř 70 % dospělých obyvatel ČR a má za následky většinu srdečně–cévních onemocnění. Vhodně vybrané potraviny pomáhají úroveň cholesterolu snížit.

Cholesteroly jsou steroidní sloučeniny, které jsou přítomny v každé naší buňce. Jsou nepostradatelné pro stavbu nervů a některých hormonů. Většinu cholesterolu organismus produkuje sám, další čerpáme ze stravy. Cholesterol je v rozumném množství pro tělo nezbytný, jeho nadbytek však působí jako spolehlivý zabiják.

Vysoký cholesterol způsobuje příliš tučná strava, kde dominují nezdravé tuky. Částečnou roli zde hrají i dědičné předpoklady. Ke snížení cholesterolu napomáhá zdravá životospráva: změna jídelníčku, omezení příjmu tuků, zařazení do jídelníčku nízkokalorické produkty, tučné maso nahradit rybami a kuřetem, pokrmy upravovat na kvalitních rostlinných olejích. Také pomáhá zvýšení fyzických aktivit a vyhýbat se stresovým situacím. Můžete spojit příjemné s užitečným, jít si zasportovat nebo alespoň na procházku do přírody.

Mezi nejdostupnější zdravé potraviny, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu, patří například tyto:

CITRON
Čistí krev, snižuje hladinu cukru i cholesterolu v krvi. Jeho bohatstvím je vitamín C, který urychluje léčebné procesy a aktivuje imunitní systém. Má antibakteriální a povzbuzující vlastnosti, pro které určitě stojí za to citrón konzumovat častěji.

ČESNEK
Snižuje hladinu LDL cholesterolu, posíluje imunitní systém a dokáže normalizovat krevní tlak. Česnek ničí bakterie, viry a nejrůznější parazity a celkově posílí obranyschopnost. Dokáže pomoci i při nadýmání, střevních křečích a průjmu.

CIBULE
Oblíbená zelenina pomáhá předcházet srdečním onemocněním díky schopnosti snížit hladinu cholesterolu. Doporučuje se při nachlazení, chřipce a obtížích doprovázejících tyto nemoci. Cibuli konzumujte určitě alespoň jedenkrát týdně. Pokud chcete znatelně snížit cholesterol, měla by se cibule stát každodenní součástí stravy.

LNĚNÉ SEMÍNKO
Stále častěji se dostává do povědomí lidí, kteří se zajímají o zdravou výživu. Zdravé trávení, kvalita vlasů, nehtů nebo také regulace cholesterolu a snížení krevního tlaku, takové a mnohé další zdravotní výhody přináší konzumace lněného semínka.

Mezi další doplňky stravy a bylinky se schopností snižovat cholesterol se řadí kotvičník zemní, maqui berry, chlorella, hlíva ústřičná, černucha setá, mochyně, vilkakora nebo propolis.

Vysoký cholesterol a následné srdečně – cévní choroby způsobují až 50% úmrtí v ČR. A jestliže existuje cesta, jak vysoký cholesterol snížit, jistě stojí za to své stravovací návyky trochu pozměnit.

Close