Červená řepa brzdí cholesterol a zvyšuje sexuální apetit

cervena-repa
foto:Freeimages.com/Bev Lloyd-Roberts

Červená řepa má své milovníky i odpůrce. I když možná nepatří mezi vaše favority, zařaďte ji do jídelníčku alespoň pro posílení zdraví.

Červená řepa (Beta vulgaris) je kořenová zelenina, jenž se hojně využívá i v české kuchyni. Někdo si představí pouze sterilizovanou červenou řepu, kterou jsme jako děti ve školní jídelně neměli zrovna v oblibě. Existuje ale spousta jiných způsobů, jak červenou řepu upravit a obohatit se o vitamíny této blahodárné zeleniny. Z řepy se dají vyrobit chutné saláty, smoothies, zapékat ji v troubě s bramborami nebo jinou zeleninou či uvařit známou polévku boršč. Receptů je spousta a fantazii se meze nekladou.

Tato nízkokalorická zelenina je oblíbená nejen u lidí na dietách, ale i jako prevence proti srdečním onemocněním, protože napomáhá udržovat zdravou hladinu cholesterolu. Dokáže také pročistit ledviny, žlučník a játra. Je zdrojem kyseliny listové, železa, draslíku a velkého množství vitamínu C. Vysoce výživnými složkami řepy jsou antioxidanty obsažené v listech i šťávě a betakaroten.

Červená řepa je již od starověku považována za afrodiziakum. Muži ocení velký obsah bóru, který napomáhá při tvorbě mužského pohlavního hormonu testosteronu. Těhotné ženy by ji měli konzumovat jako posilující tonikum a také poskytne prevenci proti poruchám při porodu.

Tip na jednoduchý podzimní posilující salát z červené řepy:

500g červené řepy, vlašské ořechy, 200 ml bílého jogurtu, kozí sýr, sůl, pepř

Řepu uvaříme i ve slupce do měkka (cca 1 hodinu). Po vychladnutí ji oloupeme, nastrouháme nahrubo, posypeme nasekanými vlašskými ořechy a nastrouhaným sýrem. Poté přidáme bílý jogurt a dochutíme solí a pepřem dle chuti. Tento jednoduchý salát přijde vhod jako doplněk k hlavnímu chodu nebo i samostatná zdravá svačinka.

Close