Bylinky jsou lepší než počítání oveček

pocitani-ovecek
koláž:Bylinkydnes.cz

Problémy s usínáním a nekvalitní spánek jsou daní za stres a každodenní vypětí. Dostat se do limbu usnadní prášky na spaní, mnohem vhodnější je však spánková hygiena a uklidňující bylinky.

Pohodový spánek je nezbytným předpokladem pro dočerpání energie, regeneraci organismu a psychické zdraví. Někomu stačí 5 hodin, jinému vyhovuje dvojnásobek. Důležité ale je, abychom usínali bez potíží a spali pokud možno nepřetržitě. Paradoxně však, čím více jsme zavaleni každodenními problémy a večer se cítíme úplně zbití, tím hůře většinou usínáme. Psychika hraje svou roli. Ale nejen ona, na řadě jsou i další faktory, jako jsou jídlo, pití nebo dodržování pravidelného režimu dne a jistých rituálů.

Co tedy dělat, když vás spánek nemůže přemoci? Dodržujte následující zásady:

  • několik hodin před spánkem nepijte kávu nebo povzbuzující energetické a kolové nápoje, nekuřte
  • nejezte večer těžká, mastná jídla
  • pozor na přemíru alkoholu, i když možná snadno usnete, spánek pak bývá neklidný
  • televizor nebo monitory počítače vypněte nejméně hodinu před ulehnutím, zabráníte tak tomu, že se vám obrazy z nich budou při usínání honit před očima
  • nesnažte se večer řešit nakupené problémy
  • choďte do postele pravidelně v určitou dobu
  • uklidněte se před spánkem poslechem relaxační hudby, četbou oblíbené knížky nebo zdravotní nenáročnou procházkou
  • vyvětrejte v ložnici, v přetopené místnosti se špatně usíná

A co když nic z předchozích rad nezabírá? Důvěřujte osvědčeným bylinkám, určitě vám pomůže některá z následujících.

Kozlík lékařský (Valeriana officinalis)
Kozlík je znám svými uklidňující účinky, odstraňuje svalové napětí, podrážděnost a uklidňuje nervový systém. Za tento efekt je zodpovědná v kozlíku přítomná kyselina valerenová ovlivňující metabolismus spánek navozujících látek v těle.

Třezalka tečkovaná (Hypericum perforatum)
Třezalka slouží jako šetrné přírodní sedativum zklidňující pocuchané nervy. Potlačuje úzkosti a depresívní stavy, pomáhá při nespavosti, neklidném spánku a náměsíčnictví. Je nutné však dát pozor na její interakce s léky užívanými na srdce, v období těhotenství a při sklonech k fotosenzitivitě pokožky.

Ašvaganda (Withania somnifera)
Latinský název této ajurvédské byliny v překladu znamená Withánie snodárná a vystihuje její působení. Ašvaganda slouží k navození psychické harmonie, snižuje uvolňování stresového hormonu kortisolu. Pravidelné užívání má kromě klidného a vydatného spánku navíc celou řadu důležitých zdravotních benefitů, od zlepšení imunity až po posílení plodnosti.

 

guaranaplus-asvaganda

 

Chmel otáčivý (Humulus lupulus)
Chmel je pro nás spojen odedávna s vařením piva, kterému dodává správnou hořkost. Má schopnost upravovat trávení, ale také působí sedativně, pomáhá se při nespavosti, migrénách, stresu a nervovém vypětí. Pokud jste líní připravovat chmelový výluh, pro snazší usnutí poslouží i třetinka dobrého chmelového ležáku.

Ženšen pravý (Panax ginseng)
Ženšen se užívá při nervovém vyčerpání a celkové slabosti organismu. Ženšen zkvalitňuje a prohlubuje spánek. Při užívání vpodvečer má však schopnost posilovat bdělost, je proto nutné brát jej pravidelně nejlépe v dopoledních hodinách. Zároveň oceníte také jeho neuroprotektivní, antioxidační a imunomodulační vliv na organismus.

Vyzkoušet můžete také sílu aromaterapie, uklidňující účinky pro dobré spaní jsou popsány například u meduňky, levandule, grapefruitu, vodního melounu, majoránky nebo bergamotu.

Snad jste se čtením tohoto článku příliš nevyčerpali. Jestli ano, tak rychle do hajan a „Dobrou noc a sladké sny!“

Close