Bylinky do květináče pro pěstování po celý rok

bylinky-v-kvetinaci
foto:Freeimages.com/dydydada

Není nad to, když si svůj pokrm můžeme dochutit čerstvými bylinkami. Není důvod kupovat sušená dochucovadla, když nám mohou doma pod nosem vonět čerstvé.

Bylinky můžete pěstovat venku na zahrádce, v truhlíku nebo květináči na okně či balkóně. Přestože se jim v zimním období kvůli nedostatku slunečního svitu příliš nedaří, několik z nich si můžete pěstovat doma celoročně a  mít svoji bylinkovou zahrádku stále po ruce.

 

BAZALKA

Bazalka je žíznivka, kterou nesmíte nechat vyschnout. Stala se velmi oblíbenou bylinkou pro její výraznou chuť a zdravotní účinky. Je zdrojem vitaminu A, K, hořčíku, draslíku a vápníku. Má analgetické, antioxidační, protivirové a protikřečové vlastnosti. Bazalka se nejlépe hodí do italských pokrmů, salátů a ke kuřeti. Nezkazí ani rohlík namazaný máslem s rajčaty.

 

MÁTA PEPRNÁ

Mátě se bude dařit na okně v květináči s pravidelným zaléváním. Máta krásně provoní vaši domácnost a bude ku prospěchu i po zdravotní stránce. Obsahuje vitaminy C, A, vápník, hořčík, omega 3 mastné kyseliny a mangan. Čaj z máty zlepšuje trávení a uleví při nevolnostech. Máta pozitivně působí proti virům, bakteriím a při léčbě dýchacích cest. Dochutíte s ní svěží saláty, sladké pokrmy i nápoje.

 

MEDUŇKA LÉKAŘSKÁ

Bylinka, která se spokojí s polostínem, ale uvítá i sluníčko. Meduňka musí mít stále navlhlou půdu, ale nesmí ve vodě plavat. Obsahuje silice, třísloviny, antioxidanty, hořčiny a minerální látky. Podporuje funkce mozku, klidný spánek, chrání játra a vyrovnává hladinu cukru v krvi. Má krásnou citronovou vůni a nejčastěji se zpracovává jako lahodný čaj, ale dochutíte s ní i sladké omáčky, moučníky, saláty a míchané nápoje.

 

AZTÉCKÝ CUKR

Je nenáročná bylinka, která by neměla chybět v žádné kuchyni. Potřebuje přímé osvětlení a zálivku asi každé dva dny, nikdy nenechejte půdu úplně vyschnout. Aztécký cukr je výborným sladidlem bez kalorií. Je náhražkou cukru vhodnou pro diabetiky a všechny, kdo chtějí sladit bez obav z kalorií. Tato bylinka je sladší než klasický bílý cukr a dokonce sladší než známá stévie. Můžete jím osladit čaj, kávu, moučníky nebo ovocné saláty.

 

TYMIÁN

Bylinka, která vyžaduje místo orientované na jih s přímým osluněním a je poměrně náročná na živiny. Při pěstování v květináči vyžaduje kvalitní půdu, občasné přihnojování, ale hlavně nepřelévat, přelitá půda krade tymiánu výrazné aroma. Z tymiánu můžeme čerpat například vitamin K, železo, vápník a mangan. Má antioxidační, antiseptické a analgetické účinky. Hodí se k masitým pokrmům, do polévek, nádivek, k rybám a do marinád.

 

ROZMARÝN

Tato rostlinka se rozhodně nespokojí se stinným místem, ale v teple domova na okenním parapetu jí to bude svědčit. Potřebuje propustnou až písčitou půdu a není náročná na zalévání. Rozmarýn obsahuje vitamíny A, C, B, minerální látky jako vápník, železo, hořčík a slušný podíl vlákniny. Užíván je pro posílení paměti, posílení imunity a antioxidační vlastnosti. Hodí se k červeným masům, bramborám, do těstovin, marinád, nádivek a na pizzu.

 

Určitě stojí za to věnovat bylinkám chvíli svého času. Pak vám budou dělat radost nejen jako součásti pokrmů, ale příjemně ozdobí a provoní interiér bytu.

Close