Brambory a jejich zdravotní pozitiva

brambory-ve-kbeliku
foto:Freeimages.com/Nick Ballesteros

Brambory se k nám dostaly poměrně nedávno. Tato rostlina původem z Peru zde zdomácněla až v 18.století. Dnes jsou u nás snad nejběžnější plodinou a zároveň nejužívanějším potravinovým léčivem.

Brambor hlíznatý (obecný) patří mezi nejoblíbenější a nejčastěji konzumovanou potraviny po celém světě. Český botanik a buditel Jan Svatopluk Presl je ve svém rostlinopise dokonce označuje za „největší užitek, který lidstvo z objevení Ameriky mělo“. A něco na tom určitě bude.

Brambory jsou známé především pro vysoký obsah škrobu. Ostatní nutričně důležité látky jsou bohužel opomínány. Vážit bychom si jich měli pro vysoký obsah vitamínu C a kyseliny listové, značnému množství vitamínů K a B3, B6, B1, B12, E. Z dalších látek jsou to draslík, fosfor, vápník, sodík, železo, mangan, zinek a vláknina. Kvůli zlé pověsti karbohydrátové (škrobové) bomby často mizí brambory z jídelníčků těch, kteří si hlídají váhu. Jsou ale důležitým a univerzálním zdrojem vitamínů a minerálů, které by si neměl odpírat nikdo.

V současnosti jsou brambory na našich talířích samozřejmostí, ale dříve se v některých zemích považovaly pouze za krmivo pro zvěř. To, že se brambory dostaly do Evropy, nás částečně ochránilo před vlnou hladomorů a kurdějemi. Jsou nenáročné na pěstitelské podmínky a jejich hektarové výnosy jsou velké.

Brambory jsou chutnou plodinou, která se konzumuje tepelně upravená a to v různých podobách – vařené, opékané, smažené, americké, bramborová kaše, bramborové placky, hranolky či krokety. Nejzdravější jsou brambory vařené ve slupce, ale pokud si je občas dopřejete opečené na kvalitním rostlinném oleji, určitě to nebude mít pro vaše zdraví žádné vážné zdravotní důsledky.

Close