Báječný mangold aneb proč jíst řepný list

mangold
foto:Pixabay.com/Domenic Blair

Mangold je báječná zelenina, jež by měla mít pevné místo v našem stravování. Impozantní listy zkrášlí zahradu a jejich sklizeň vám zajistí množství zdravé zeleniny, která předčí populární špenát.

Ač český název „mangold“ vykazuje fonetickou podobnost s mangem, nemá s tropickým ovocem nic společného. Mangold (Beta vulgaris var. cicla) je vlastně druh řepy, který není, na rozdíl od řepy červené, krmné nebo cukrové, pěstován kvůli bulvě, ale pro chutné řapíky a listy. Jde o tisíce let známou kulturní plodinu pocházející z oblasti Středomoří a jeho první kulinářské použití bylo zdokumentováno na Sicílii. Právě pro svou oblibu a uplatnění v italské kuchyni se mu také říká římská kapusta nebo římský špenát.

Mangoldu je právem připisován dlouhý výčet zdravotních benefitů, které přináší svým konzumentům. Za jeho léčivou silou stojí impozantní seznam obsažených prospěšných látek. Mangold je skvělým zdrojem vitamínů K, C, A, E, B2 a B6, poskytuje také množství hořčíku, manganu, draslíku, železa, sodíku a mědi. Pro organismus je velmi důležitý také podíl vlákniny a přítomnost 13 různých polyfenolických antioxidantů. Narůžovělé a načervenalé odrůdy jsou zbarveny zdraví prospěšným rostlinným barvivem betaninem.

Pokud si mangold oblíbíte a začleníte jej do svého jídelníčku, oplatí vám to těmito příznivými účinky:

  • reguluje hladinu cukru v krvi, zpomaluje štěpení karbohydrátů na jednoduché cukry
  • velké množství antioxidantů neutralizuje volné radikály, zpomaluje stárnutí organismu a slouží jako prevence rakoviny
  • vitamín K spolu s vápníkem a hořčíkem mají zásadní vliv na mineralizaci kostí a chrání před osteoporózou
  • železo a měď podporují tvorbu červených krvinek a zajišťují tak dostatečné okysličování orgánů v těle
  • draslík snižující krevní tlak a antioxidanty neutralizující prozánětlivé cytokiny přispívají ke zdraví kardiovaskulárního systému
  • betanin rozšiřuje věnčité tepny, zpevňuje stěnu vlásečnic a zastavuje vývoj a množení bakterií
  • mangold posiluje činnost mozku a stimuluje rozvoj kognitivních schopností
  • beta-karoten je důležitým pomocníkem zraku, snižuje riziko vzniku makulární degenerace, glaukomu, šerosleposti a dalších očních chorob
  • biotin obnovuje růst vlasů z poškozených vlasových folikulů, prospívá vlasům a pokožce
  • dostatek vitamínu B9(kyseliny listové) chrání před metabolickou anémií, poruchami růstu, neplodností a v těhotenství zajišťuje zdravý vývoj nervového systému plodu

 

Pro dobrý růst je vhodný výsev mangoldu do středně těžké, dobře propustné půdy a zajištění dostatečné zálivky . V dubnu a v květnu se vysévá pro letní sklizeň, v červenci a srpnu pro sklizeň podzimní a jarní. Mangold je dvouletá rostlina, v prvním roce vytvoří listy a vykvete ve druhém. Po odřezání květního stvolu mangold znovu obrazí.

Mangold se dá konzumovat vařený, dušený nebo čerstvý jako součást salátů. Listové odrůdy se používají jako špenát, mírná hořkost listů se při tepelné úpravě ztrácí a jeho chuť je velmi jemná. Řapíkaté odrůdy se kuchyňsky upravují podobně jako chřest.

Close