Abeceda vitamínů: E

Vitamín E je nejdůležitějším biologicky působícím antioxidantem. Pokud ho tělu dodáváme dostatek, chrání je před poškozením buněčných stěn, brzdí stárnutí a je prokazatelnou prevencí proti rakovině.

Vitamín E neboli tokoferol je souhrnným názvem jeho osmi chemických forem (alfa-, beta-, gamma- a delta-tokoferol a alfa-, beta-, gamma- a delta-tokotrienol) majících odlišné úrovně biologické aktivity. Pro lidský organismus je zásadním izomerem alfa-tokoferol. Jedná se o sloučeniny rozpustné v tucích, která se stávají protektivní součástí lipidových struktur buněčných membrán, především u buněk vystavených působení kyslíku, v dýchacím systému a u červených krvinek. Bez vitamínu E dochází vlivem kyslíkových radikálů k poškození cytoplazmatické membrány a k ohrožení důležitých buněčných funkcí. Éčko pozitivně ovlivňuje imunitu, respiraci svalových a srdečních buněk, zvyšuje vytrvalost a zmenšuje riziko kardiovaskulárních chorob. Vyrovnává hladinu cholesterolu, napomáhá obnově pokožky, hojení vředů a zánětů, zlepšuje kvalitu vlasů a prospívá zraku. Reguluje expresi genů podílejících se na růstu svalů. Někdy bývá nazýván „sexuální vitamín„, protože stimuluje tvorbu pohlavních hormonů a podněcuje sexuální touhu. Výzkumy naznačují, že je také potřebný pro řadu neurologických funkcí.

Doporučená denní dávka je u nás stanovena na 10 mg alfa-tokoferolu pro muže, 8 mg pro ženy a 6-7 mg pro děti od 1 do 10 let. Starší děti by měly přijímat množství jako dospělí. Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv ale uvádí doporučený denní příjem u dospělých dokonce v množství 15 mg. K nedostatku vitamínu E v organismu u zdravých lidí téměř nedochází. Ohroženi jsou však pacienti s poruchami vstřebávání nebo distribuce tuků, například jedinci trpící cystickou fibrózou, Crohnovou chorobou a ti, kteří prodělali resekci střeva. Důsledkem deficitu vitamínu E jsou zhoršený přenos nervových impulsů, svalová slabost, degenerace sítnice, oslabená obranyschopnost organismu, porucha sexuálních funkcí nebo anémie.

Předávkování vitamínem E je při běžném dietním režimu prakticky nemožné. Protože však omezuje srážlivot krve, nemělo by denní množství překračovat 1000 mg. Extrémní dávky vitamínu E mohou zesílit účinky antikoagulačních léků, snížit produkci hormonů štítné žlázy a omezit vstřebávání vitamínu K.

V potravinách není naštěstí vitamín E vůbec vzácný. Z živočišných produktů vynikají bohatostí vitamínu E u nás neobvyklé vodní potvůrky jako ušeň červená, chobotnice či humr, už běžnější jsou treska, losos a pstruh. Vzhledem k přijímanému množství je nezanedbatelný také podíl vitamínu E v másle a mléce, v mase savců, z drůbeže pak stojí za zmínku maso husí. Opravdovou E-vitamínovou bombou jsou však rostlinné produkty. Vévodí jim olej z pšeničných klíčků, slunečnicová semínka a slunečnicový olej, následují mandle, lískové ořechy, arašídy, ze zeleniny pak špenát, mangold, chřest, listové odrůdy hořčice, kapusta, červená paprika a rajčata. Vitamín E je samozřejmě i v ovoci, solidní porci tělu poskytne především avokádo, ale také kiwi, mango nebo lesní plody. Mezi doplňky stravy organického původu najdeme vitamín E například ve spirulině nebo v zeleném ječmenu. Nachází se i v zeleném čaji, ale protože není ve vodě rozpustný, jsou nejlepší formou kaple s jemným zeleným práškem japonského čaje matcha.

Vitamín E je velmi citlivý na teplotu, při vaření dochází v potravinách k jeho rapidnímu úbytku. Vadí mu také dlouhodobé skladování. Pokud je to tedy možné, měli bychom dávat přednost konzumaci čerstvé syrové stravy.

Close