Abeceda vitamínů: B6

vitamin-b6
koláž: BylinkyDnes.cz

Vitamín B6 pomáhá udržovat homeostázu - stabilní vnitřní prostředí organismu nezbytné pro zdravý život. Měřitelné množství vitamínu B6 je v asi polovině všech potravin, kromě masa také v řadě plodin.

Vitamín B6 je ve vodě rozpustný vitamín, který se vyskytuje v různých formách v potravinách, které jíme, stejně jako v našem těle. Tyto formy zahrnují pro lidský organismus aktivní formu pyridoxal-5-fosfát, dále pyridoxal, pyridoxamin, pyridoxin, pyridoxamin-5-fosfát a pyridoxin-5-fosfát. Všechny formy vitamínu B6 jsou vstřebávány ve střevním traktu.

Pyridoxal-5-fosfát je důležitým kofaktorem enzymů metabolizujících aminokyseliny a štěpících glykosidodové vazby. Má podstatný vliv na regulaci homeostázy. Podporuje produkci neurotransmiterů GABA, serotoninu a dopaminu, chrání před úzkostí, pomáhá zajistit správný spánkový cyklus a dobrou náladu. Vyvolává zdravou chuť k jídlu, je nezbytný pro detoxikaci jater, stimuluje tvorbu červených krvinek a rozvoj imunitních funkcí.

Doporučená denní dávka u dětí se s věkem zvyšuje z 1 mg až na 1.4 mg. Dospělé ženy by měly přijímat aspoň 1.6 mg vitamínu denně, v těhotenství však 2.2 mg, muži potřebují 2 mg. K deficitnímu příjmu vitamínu B6 dochází poměrně vzácně. Může však být vyvolán v důsledku užívání některých léků, včetně antibiotik, steroidů, léčiv na Parlinsonovu chorobu a také antikoncepčních pilulek. Projevy nedostatku jsou nervosvalová dráždivost, deprese, zmatenost, zapomnětlivost, nevolnost, anémie, záněty sliznice úst a kožní vyrážky. Jako u ostatních ve vodě rozpustných vitamínů je také nadbytečné množství vitamínu B6 vyloučeno močí, nehrozí u něj tedy předávkování.

Dobrý přísun vitamínu B6 zaručí konzumace tmavých i drůbežích mas, jater, mořských ryb jako jsou makrela a tuňák, a také kvasnic. Vegetariáni však nemusí mít obavy, nachází se v mnoha potravinách rostlinného původu. Vynikající jsou sója, banány, melouny, arašídové máslo, mandle, spirulina, sladké brambory, brambory, hrášek, avokádo, konopná semínka, chia semínka, fazole, rýžové otruby, cizrna, sušené goji, sušené švestky, pšeničné klíčky, slunečnicová semena, ananas, artyčoky, veškeré dýně, růžičková kapusta, fazolové lusky, pistácie, fíky, česnek, šalvěj, paprika nebo kapusta.

Close