Abeceda vitamínů: B3

vitamin-b3
koláž: BylinkyDnes.cz

Niacin pomáhá tělu přeměňovat potravu na energii, posiluje vlasy, nehty a kůži, zlepšuje funkce mozku. Běžně jej přijímáme v živočišných produktech, ale k dispozici je i mnoho veganských zdrojů.

Vitamín B3 bývá také označován jako vitamín PP, niacin či kyselina nikotinová. Jedná se o ve vodě rozpustnou sloučeninu, která se v těle neukládá a organizmus jej nedokáže v potřebné míře syntetizovat. Nezbytný je proto příjem tohoto vitamínu ve stravě.

Deriváty vitamínu B3 mají v organismu zásadní vliv na energetický metabolismus buněk, který zajišťuje uvolňování energie při spalování sacharidů. Spolupodílí se tak na regulaci hladiny krevního cukru. Dostatečné dávky niacinu slouží proto k prevenci diabetu a jeho vyšší příjem také k léčbě cukrovky prvního typu. Protože brzdí uvolňování mastných kyselin z tukové tkáně, pomáhá rovněž snižovat množství cholesterolu v krvi. Je důležitý pro zdravé vlasy, nehty a pokožku, podporuje správné funkce nervového systému a trávící soustavy.

Děti by v závislosti na věku měly přijímat od 9 do 13 mg niacinu denně. U žen je denní množství stanoveno na 15mg, v těhotenství pak 17mg a v období kojení až 20mg. Doporučená denní dávka u mužů činí 19mg vitamínu B3. Nedostatečný příjem mívá za následek poruchy spánku a trávící obtíže. Vážný deficit pak vede k onemocněním pelagrou, která se projevuje dermatitidou, průjmy, nechutenstvím, hubnutím a mnohočetnými neurologickými projevy – od bolestí hlavy až k halucinacím.

Kvalitními zdroji vitamínu B3 v potravě jsou živočišné produkty, především kuřecí a krůtí maso, játra nebo tuňák. Nejvíce je však obsažen v pivovarském droždí. Do jídelníčku jej můžeme začlenit také díky arašídům, slunečnicovým a chia semínkům, houbám nebo avokádu. Dobrý je také jeho podíl v celozrnném pečivu, pohance, prosu, divoké rýži a pšeničných klíčcích. Na zahrádce ho najdete v bramborách, brokolici, chřestu, rajčatech, fazolích a hrachu. Z potravinových doplňků vyniká obsahem vitamínu B3 spirulina.

Rozpustnost niacinu ve vodě v podstatě znemožňuje předávkování organismu tímto vitamínem, nadbytečné množství je z těla vyloučeno.

Close