Abeceda vitamínů: B2

vitamin-b2
foto:Pixabay.com/radziomors

Riboflavin je nezbytný pro metabolické funkce, ale také pro dobrý stav řady tělesných orgánů. Zatímco rostliny a mikroorganismy jej dokáží syntetizovat, člověk je odkázán na jeho příjem v potravě.

Vitamín B2 nebo též riboflavin je žluté až žlutooranžové přírodní barvivo odolávající vysokým teplotám. Je rozpustné ve vodě, a proto se v těle dlouhodobě neukládá. V trávícím traktu býložravců žije symbioticky mnoho mikroorganizmů, které dokáží riboflavin produkovat v množství dostatečném pro potřeby hostitele. Lidské trávící ústrojí však tuto mikroflóru neobsahuje. Z toho důvodu musíme vitamín B1 přijímat výlučně prostřednictvím stravy.

Riboflavin je důležitý pro dobrý stav kůže, očí, funkce srdce a dalších orgánů. Jelikož má významný vliv na metabolismus cukrů, tuků a aminokyselin, ovlivňuje celkovou energetickou přeměnu v organismu. Jako součást enzymů v dýchacím řetězci je nezbytný pro základní buněčný metabolismus.

Doporučená denní dávka je u dětí od 0.8 do 1.2 mg, ženy potřebují 1.3 mg, muži a těhotné nebo kojící ženy pak 1.7 mg.

Zvýšený příjem je vhodný při léčbě antibiotiky, při nemocech štítné žlázy, jater, diabetu a celiakii. Nedostatek riboflavinu nevede k fatálním následkům, ale projevuje se popraskanými koutky úst, ztenčením sliznice úst, záněty spojivek a světloplachostí.

Vitamín B2 je hojně obsažen v potravinách živočišného původu, ve vnitřnostech, hovězím a vepřovém mase, mléce, vejcích a rybách. Kvalitním zdrojem jsou však také kvasnice a celozrnné pečivo. Velké množství je ho obsaženo v kukuřičných lupíncích, mandlích, sezamových semínkách, kakaových bobech, zelené listové zelenině, houbách, žlutých fazolích, spirulině nebo houbách. Doplníte je také dnes moderními pohankou či quinoou, avokádem, červenou řepou nebo šťavnatými švestkami.

Jak vidíte, možností je hodně jak pro konzumenty masa, tak pro vegetariány a vegany. Při dodržování pestrého jídelníčku vám riboflavin určitě nebude scházet.

Close