7 tipů, jak doplnit energii při lyžování

ski-jump
foto:Freeimages.com/Ludwa Odtam

Jste blázen do lyžování a vydržíte na sjezdovce od úsvitu do soumraku? Pak potřebuje v průběhu dne příjem nutrientů, které dodají vašemu tělu sílu a výdrž. Přečtěte si, co sbalit do kapsy či batohu.

Pokud si chcete opravdu užít celodenní lyžovačku v dobré kondici, nemůžete spoléhat na fastfoodové občerstvení u svahu. Mastné hranolky nebo klobásy jsou na trávení příliš těžké a tak vám spíše energii uberou než přidají. Naštěstí dnes už i v tuzemsku najdete restaurace pro lyžaře, kde si můžete dát kvalitní lehký pokrm z čerstvých surovin. Ideální jsou dietnější masa jako drůbež nebo králík, ryby, spousta zeleniny, rýže nebo těstoviny. Ale dobrým obědem zajistíte tělu pouze jednu dietní dávku. Při mnohahodinovém sportování to chce nějakou svačinku navíc.

Ideální občerstvení si můžete snadno připravit doma a přibalit je do batůžku nebo dokonce strčit do kapsy. Kromě energetické hodnoty však musí splňovat další kritéria. Jsou to především nízká hmotnost a odolnost vůči mechanickým vlivům. Nechcete přece s sebou tahat nic těžkého a v případě pádu z kapes vybírat kaši z něčeho, co bylo jídlo.

Tady je 7 tipů na svačinky, které vás nabijí energií, vejdou se do kapsy a jsou tak vždy po ruce. Můžete je zbaštit třeba na sedačce lanovky cestou nahoru.

1. Čerstvé ovoce a zelenina
Kromě sacharidů dodají vlákninu, vitamíny a nezanedbatelné množství tekutin. Nevýhodou bývá hmotnost a objem, ale jedno jablko nebo kousek mrkve určitě unesete. Banány jsou pro svou rozmačkatelnost vhodné méně.

2. Sušené ovoce
Spousta chuti, nízká hmotnost a obrovské množství karbohydrátů, které tělo při aktivním pohybu spaluje. Sušené ovoce je perfektní, stačí si vybrat svého favorita nebo namíchat mix několika druhů.

3. Čokoláda
Tabulka čokolády je energetickou bombou, je však důležité dobře si vybrat. Lepší jsou hořké čokolády s vysokým podílem kakaoého prášku a kakaového másla, na trhu jsou i produkty slazené pouze šťávou z cukrové třtiny.

4. Kakaové boby
Nepražené kakakové boby skýtají nezanedbatelné množství karbohydrátů a rostlinných tuků využitelných k doplnění energie, minerály jako železo, mangan, měď, chrom a zinek a také theobromin, který zvyšuje produkci endorfinu v tělě a potlačuje únavu.

 

guaranaplus-kakaove-boby

 

5. Granola
Zapomeňte na müsli tyčinky z obchodu. Doma si lehce vyrobíte granolu bez éček ze samých zdravých a chutných přísad. Smíchejte ovesné vločky s různými typy sekaných oříšků, přidejte kousky sušeného ovoce a čokolády, nejrůznější typy semínek – dýňová, slunečnicová, sezamová a ideálně semínka chia, sušené obilné klíčky či strouhaný kokos. Sypké složky spojíte medem smíchaným s rostlinným olejem, směs rozprostřete na plech a upečte na 150°C . Receptů je na internetu spousta, určitě snadno získáte inspiraci.

6. Sýr
Dobrý tvrdý sýr s vyšším podílem tuku není vůbec na škodu, když vám na lyžích začne kručet v briše. Pár plátků v kapse moc místa nezabere. K sýru se hodí třeba křehké kukuřičné plátky s vlákninou, které váží jen pár gramů, vše zakousněte jablíčkem.

7. Guarana
O kofeinu je známo, že na krátkou dobu dokáže organismus nabudit k vyššímu výkonu. Guarana obsahuje speciální analog kofeinu, látku zvanou guaranin, která je tělem zpracovávána rovnoměrně a působí proti kávě až čtyřnásobně dlouho. Stačí tak ráno zobnout dvě tabletky guarany, hodinku po obědě další dvě, a celý den jezdíte na plný plyn.

Tyto svačiky do kapsy vás dokáží povzbudit ve chvílích, kdy se tělo hlásí o odpočinek. Nezanedbatelný podíl na dobré kondici v průběhu dne má také dostatečný příjem tekutin, nezapomínejte proto i na něj.

Close