4 kroky ke zvýšení hladiny testosteronu a posílení sebevědomí

foto:Pixabay.com/Unsplash

Zatímco někteří z nás překypují sebevědomím a odvahou, jiní mají problémy s důvěrou ve vlastní schopnosti a nehodlají riskovat. Značný vliv na to, jak jsme suverénní, má hladina testosteronu v těle.

Testosteron je mužský pohlavní hormon, jež je primárně spojován se sexuální výkonností a libidem. Množství testosteronu v těle však působí značnou měrou na psychiku. Hraje klíčovou roli v tom, jestli je člověk „ušlápnutý chudinka“ nebo dominantní „macho“. Ani jedna z těchto možností není samozřejmě optimální. Ideálním stavem je taková hladina testosteronu, která vede ke zdravému sebevědomí, dobrému tahu na bránu a přiměřené ochotě riskovat.

Vlastnosti jako asertivita, odvaha, bojovnost a rozhodnost charakterizovaly po tisíciletí především silnější polovinu lidstva. A dnes, i když nelovíme, neválčíme, nebo se nevěnujeme rytířským kláním, jsou stále zapotřebí. Zvláště v pracovních pozicích, kdy jsme nuceni vést spolupracovníky, obhajovat své názory, vystupovat na veřejnosti a strhávat svým drajvem ostatní.

Nedokážete-li to, i když vám to kompetence umožňují, možná za tím stojí právě nízká hladina testosteronu. Dotovat do těla jej můžete po poradě s lékařem prostřednictvím farmaceutických hormonálních přípravků. A nebo vzít celou věc hezky zgruntu a úpravou životního stylu docílit zlepšení hormonálního profilu organismu. Pokud na to „máte koule“, jděte na věc a inspirujte se následujícími 4 kroky, které vás dovedou k úspěchu.

 

1. Zbavte se přebytečného tělesného tuku

Tuková tkáň je zásobárnou enzymu aromatáza, který má schopnost zachycovat v těle volný testosteron a syntetizovat z něj ženský hormon estradiol. Při nadbytečných tukových zásobách máme v těle také příliš aromatázy, která sníží hladinu testosteronu a zvýší hladinu estradiolu na nežádoucí úroveň.

Ideální metodou k odbourání tuků je silový trénink. Nebičujte se však příliš, zachování rozumného množství tuku je důležité. V závislosti na somatickém typu a fyzické aktivitě je u mužů užitečný 8% až 19% podíl tuku v těle, u žen by se hodnota měl pohybovat mezi 21% a 31%. Tak si zachováte štíhlost, ale zároveň budete mít dostatečnou tukovou zásobní tkáň.

 

2. Nebojte se krátkodobého půstu

Přestože se často hovoří o tom, že ideální je stravovat se v pravidelných zhruba 3 hodinových intervalech, poslední vědecká zkoumání ukazují, že frekvence jídel nemá na metabolismus zásadní vliv. Nutné je ovšem zachovat dostatečný denní kalorický příjem, aby nedocházelo k ukládání tukových zásob na horší časy. Krátkodobý 8 až 16 hodin trvající půst pak podpoří detoxikaci těla a vede ke zlepšení koncentrace. Následný příjem stravy pak výrazně zvýší produkci testosteronu.

Krátkodobý půst je pro nás naprosto přirozený. Ještě v poměrně nedávné historii byli lidé zvyklí vydržet pravidelně poměrně dlouhou část dne bez jídla. Jestli se obáváte, že nebudete mít během postění dostatek energie a podlehnete rychleji únavě, můžete organismus stimulovat třeba šálkem kávy nebo ještě lépe guaranou, která vám poskytne velkou dávku pomalu do těla uvolňovaného kofeinu.

 

3. Nepodléhejte stresu

Stresovaní lidé trpí chronickým zvýšením hladiny kortizolu, který je zabijákem testosteronu. Zatočte proto se stresem dostatečně dlouhým spánkem, relaxací u oblíbených činností, meditacemi a dlouhými procházkami. Zbavíte se tak úzkosti, snížíte tvorbu stresového hormonu a výsledkem bude dosažení vyšší hladiny testosteronu.

K navození klidu a pohody můžete využít řadu bylin, které mají sedativní a hypnotické účinky. Uvařte si čaj z třezalky, meduňky, dobromysli, chmele nebo anděliky. Jako prevenci proti stresu pak působí silné asijské rostlinné adaptogeny, především v indické ayurvédě nezastupitelná ašvaganda nebo čínskou tradiční medicínou doporučovaný ženšen.

 

4. Optimalizujte hladinu pohlavních hormonů

Vyhněte se vlivům, které vedou k neúměrnému zvýšení estrogenu v těle a potlačují produkci testosteronu. Katastrofální vliv na tvorbu mužského pohlavního hormonu má sója nebo nadměrná konzumace alkoholu. Dávejte si pozor na parabeny, které jsou používány jako přísady v zubních pastách, šampónech, kosmetických přípravcích a také jako aditiva v potravinářství. Studie prokázaly jejich estrogenní aktivitu. Pokud je to možné, omezte kontakt s plastovými výrobky, ve kterých jako změkčovadla fungující ftaláty potlačují tvorbu testosteronu.

K harmonické hormonální hladině naopak vede konzumace košťálové zeleniny, citrusových plodů nebo peruánské maky horské. Tvorbu testosteronu silně stimuluje kotvičník zemní, který navíc podporuje budování svalové hmoty.

 

Nedostatek ambicí, nízká sexuální touha, scházející životní elán a energie dělají ze života trápení. Často jde o nežádoucí důsledky nízké hladiny testosteronu. Je důležité uvědomit si, že hormonální nerovnováhu můžete upravit, a provést změny životního stylu, které z vás udělají sebevědomějšího a vyrovnanějšího člověka.

Close