11 důvodů, proč si natrhat třešně

tresne
foto:Freeimages.com/Griszka Niewiadomski

Třešně patří mezi nejoblíbenější domácí ovoce. Jsou nádherně šťavnaté, výborně chutnají čerstvé nebo třeba v bublanině. A jsou výjimečně bohaté na látky, co léčí zánět a chrání buňky před poškozením.

Dozrávající třešně jsou indikátorem začínajícího léta. Jde o tradičně pěstované ovoce, které nabízí díky pestrosti vyšlechtěných druhů možnost několikatýdenního času sklizně, takže si je můžeme dopřávat čerstvě načesané poměrně dlouhou dobu. A protože jsou doslova nabité vitamíny, minerály a přírodním barvivem se silným antioxidačním účinkem, je dobré dopřávat si je v hojné míře. Kromě sladkého pohlazení výrazně pomáhají tělu v boji proti zánětům, oxidačnímu stresu a dalším neduhům.

Zde je seznam důvodů, proč si pro ně vylézt na strom:

 
1. Antioxidační kúra
Vysoká hladina antioxidantů v třešních pomáhá tělu bojovat proti volným radikálům, zpomaluje proces stárnutí a doporučuje se i jako alternativní léčba kožních onemocnění. Třešně jsou vítanou součástí očistných terapií, zbavují toxinů játra a ledviny.

2. Jsou dobré pro srdce
Mají velmi vysoký podíl draslíku, který pomáhá regulovat srdeční frekvenci a vysoký krevní tlak. Anthokyany se navíc podílí na regulaci hladiny špatného cholesterolu. Třešně tak chrání organismus před infarktem a také mrtvicí, na jejichž vzniku se podepisují právě uvedené zdravotní neduhy.

3. Ulevují při osteoartritidě
Třešně mají spolehlivý protizánětlivý účinek. Přinášejí proto úlevu a léčí zánětlivé procesy okolních tkání při postižení onemocnění kloubů.

4. Přírodní lék na dnu
Dna neboli pakostnice je bolestivý zánět kloubu u kořene palce u nohy, jehož základní příčinou dny je hyperurikémie. Anthokyany a bioflavonoidy v třešních brání vzniku zánětu, třešně podporují zdravou činnost ledvin a neutralizují kyselinu močovou.

5. Tlumí bolesti svalů
Denní porce třešní výrazně redukuje bolestivost svalů po fyzické námaze a podporuje jejich rychlou regeneraci.

6. Jsou prevencí před rakovinou tlustého střeva
Látky obsažené v třešních pomáhají lépe vylučovat karcinogenní látky ze střevního traktu. Třešně jsou také solidním zdrojem vlákniny, která je nutná k dobrému trávení a pravidelnému vyprazdňování.

7. Podporují činnost štítní žlázy
Třešně jsou fantastickým přírodním zdrojem jódu nezbytného pro správnou funkci štítné žlázy. Ta jej využívá k produkci hormonů thyroxinu a trijodthyroxinu, které řídí v těle spotřebu energie.

8. Doplněk při léčbě Alzheimerovy choroby
Plody třešní v sobě ukrývají komplex antioxidačně působících látek, které působí neuroprotektivně. Jde především o vitamíny C, E a přírodní barvivo antokyan.

9. Chrání před cukrovkou
Třešně mají ve srovnání s jinými druhy ovoce velmi nízký glykemický index – 22. Zvyšují také produkci inzulínu. To z nich dělá ideální součást jídelníčku při problémech s vyšší hladinou cukru v krvi a dietního režimu diabetiků.

10. Omezují ukládání břišního tuku
I když je v třešních asi 10% cukrů, ztloustnutí po nich nehrozí. Z 80% je tvoří voda, nemají v sobě prakticky žádný tuk a poměrně rychle zasytí. Studie navíc poukázaly, že třešně zpomalují rozvoj abdominální obezity, tedy nadměrné ukládání tuku v oblasti břicha.

11. Pomáhají s usínáním
Třešně jsou dobrým pomocníkem při nespavosti a potížích s usínáním. Obsahují totiž melatonin, který pozitivně ovlivňuje nejen usínání a kvalitu spánku a po ránu zase dosažení rychlejší bdělosti.

 

Pokud se vám třešní nebo višní urodí hodně a nestačíte je zkonzumovat v přirozené formě, můžete je zpracovat různými způsoby. Hodí se do kompotu, marmelády nebo jamu, plody lze vypeckovat a nasušit nebo z nich vylisovat šťávu, která v mrazáku vydrží řadu měsíců.

Close