10 superpotravin pro vyšší výkon při sportu i při práci

bodybuilding
foto:Pixabay.com/Pete Linforth

Při tvrdém tréninku nebo při práci často dochází po určité době k poklesu výkonnosti. Zabránit tomu lze správně vybranými potravinami, které poskytnou nezbytné nutrienty a podpoří tělesné funkce.

Jestliže máte pocit, že intenzivní fyzická zátěž je pro vás stále větším utrpením, možná si za to můžete značnou měrou sami. Stres a špatná životospráva s nedostatkem odpočinku a nevhodně poskládaným jídelníčkem jsou faktory, které obvykle snižují vaše fyzické limity. Zamyslete se, jestli se zbytečně nepřepínáte a poskytujete tělu přiměřený prostor na regeneraci. V neposlední řadě zhodnoťte, zda jej sytíte tím, co si zaslouží a potřebuje.

Pokud se nepovažuje zrovna za nutričního specialistu, bude vám užitečný seznam 10 více či méně známých superpotravin stimulujících výkonnost. Jde o potraviny rostlinného původu, které poskytují organismu široký okruh zdravotních výhod, žádoucím způsobem ovlivňují metabolické pochody, zlepšují fyzický fond i psychiku. Jejich konzumace nijak neohrožuje zdraví na rozdíl od nejrůznějších anabolických koktejlů pro kulturisty nebo energetických nápojů. Jsou to dary přírody, se kterými bude vaše tělo nadmíru spokojeno.

Açai
Obecně jsou pro zdraví fantastické všechny druhy bobulového ovoce, ale açai mezi nimi přece jen vyčnívá. Obsahuje omega-3 mastné kyseliny, velké množství antokyanů zlepšujících průtok krve, snížujících zánět a chránících nervový systém. Rozpustná složka vlákniny reguluje trávení tuků a sacharidů a je také zdrojem energie. Navíc toto ovoce chutná jako mix čokolády a borůvek.
Více o  açai najdete na webu bylinka-acai.cz.

Banány
Banány při práci nebo tréninku nesmí chybět. Rychle zaženou hlad a jsou snadno stravitelné, takže jejich trávení neodčerpává energii. Díky obsahu tří druhů přírodního cukru -cukrózy, fruktózy a glukózy, poskytne 1 banán dávku energie adekvátní pro 45 minut trvající aktivitu. Minerály, které se v banánech nacházejí, optimalizují činnost svalů a zrychlují regeneraci.

Guarana
Pro lidi zvyklé na kofeinový doping ve formě několika šálků kávy je guarana perfektní alternativou. Obsahuje ohromnou porci guaraninu, což je analog kofeinu. Účinek guarany je však výrazně dlouhodobější a jeho odeznění není doprovázeno prudkým útlumem známým u kávy. Nedráždí také žaludek. Kromě zvýšení vytrvalosti je guarana vhodná pro tlumení bolesti a zvýšení koncentrace.
Podrobnější informace o guaraně získáte na guaranaplus.cz.

Chia semínka
Absorpční schopnost chia semínek zabraňuje rychlé dehydrataci těla při námaze. Velké množství hořčíku, omega-3 mastných kyselin, železa, zinku, fosforu a vápníku jsou důležitou výživou pro svaly, srdce a nervový systém. Chia je také bohatá na vlákninu, které omezují nadýmání a zabraňuje prudkému kolísání hladiny cukru v krvi. Přítomné proteiny také dobře slouží při budování svalové hmoty.

guaranaplus-chia-2plus1

Kakaové boby
Nepražené kakaové boby jsou pro zlepšení výkonnosti jednou z nejlepších potravin. Je to dáno vysokým obsahem hořčíku, který je nezbytný pro správnou činnost svalů a nervů. Napomáhá uvolňování energie z glukózy a současně snižuje napětí. Theobromin v kakau působí na organismus jemně stimulačně. Nezanedbatelný je také ochranný účinek antioxidantů.

Konopná semínka
Konopný olej je bohatý na vitamíny A,D,E a také na nenasycené mastné kyseliny omega-6 a omega-3 v poměru 3:1, který je pro lidské tělo optimální. V semínkách jsou také vitamíny skupiny B, hořčík, železo, fosfor, draslík, vápník, zinek, jód, draslík, až čtvrtinu tvoří proteiny. Konopná semínka jsou proto vynikající potravinou pro zdravý a dobře pracující skeleto-muskulární systém.

Maca
Prášek ze zázračné peruánské plodiny je velmi dobře vstřebatelný a příjemný svou nasládlou chutí. Obsažené látky poskytují rostlině adaptogenní účinky, které spočívají ve zvýšení odolnosti vůči stresu nejrůznějšího původu. Maca má značný vliv na hormonální funkce, podporuje vytrvalost, dodává energii a navozuje psychickou pohodu. Konzumace maky je rovněž přínosná pro rychlé zotavení svalů.
Zdravotnímu působení maky se věnují stránky bylinka-maca.cz.

lb-exoticherbs-maca

Matcha
Japonský zelený čaj matcha je desetkrát účinnější než běžný zelený čaj. Extrémní množství chlorofylu zajišťuje odbourávání toxinů v těle, antioxidačně blokuje volné radikály a posiluje imunitu. Matcha přináší dlouhodobý povzbuzující efekt, zároveň však přináší uklidnění a mírní dopady stresu. Katechiny EGCG významně zrychlují metabolismus a mají podíl až na 4x rychlejším spalování tuků.

Ovesné vločky
Ovesné vločky jsou pro sportovce dokonalým palivem. Jejich složení zahrnuje 66% sacharidů, 16% bílkovin, 7% tuku, vlákninu, vitamíny B1, B6, E a minerály jako vápník a železo. Jsou snadno stravitelné, podílem rozpustné vlákniny stabilizují hladinu krevního cukru a příznivě působí na nervovou soustavu. V kuchyni je můžete snadno začlenit do receptů na sladké i slané pokrmy.

Spirulina
Spirulina je sušená vláknitá sinice zajímavá především jako neživočišný suplement vitamínů skupiny B, kvalitních proteinů (až 60%), železa a celé řady dalších životně důležitých minerálů. Podporuje tvorbu hemoglobinu zajišťujícího distribuci kyslíku do tkání. Zlepšuje metabolické funkce a tím pozitivně ovlivňuje fyzickou i psychickou výkonnost.

Uvedené superpotraviny jsou ideální pro přípravu stále oblíbenějších mixovaných nápojů známých jako smoothie. Přidáním listové zeleniny, okurky, melounu, různých druhů ovoce, rostlinného mléka, zelených bylinek nebo aromatického koření dosáhnete úžasných chuťových variací. Díky nim se vám nikdy neomrzí.

Close