10 nejlepších superpotravin pro cyklisty

cyklista
foto: Pixabay.com/Skitterphoto

V cyklistickém sportu je pro dosažení vysokého výkonu a následné regenerace důležité, aby dietní plán zaručoval přísun vysoce kvalitních potravin. Ty nejlepší najdete v kategorii superpotravin.

Cyklistika je krásný sport, který je ale poněkud ušpiněn dopingovými aférami v profesionálních soutěžích. Naštěstí se ne každý honí za etapovými vítězstvími. Většině cyklonadšenců stačí ke spokojenosti dát si jen trochu do těla, posílit svaly, vypnout hlavu od každodenních starostí a kochat se krásou okolní krajiny. Aby vám pod koly bicyklu kilometry pěkně ubíhaly, budete potřebovat nasytit tělo kvalitní stravou, která vám umožní se hýbat, bude snadno stravitelná, dodá vašemu tělu nezbytné stavební látky, nabije je energií a zlepší schopnost organismu zotavit se po výkonu.

Orientační složení jídelníčku cyklisty lze zjednodušeně vyjádřit pomocí osmin – 1/8 tvoří proteiny, 2/8 jsou tuky a 5/8 je složeno ze sacharidů. Najíst byste se měli aspoň hodinu před tím, než vyjedete. U tratí nad 30 kilometrů je nutné doplňovat energii během jízdy.

Jestli nevíte, jaké potraviny volit, poradíme vám 10, které vašemu tělu při cyklotoulkách nejvíce prospějí.

Banány
Jsou obecně nejoblíbenější stravou sportovců. Dobře se jí, báječně chutnají a poskytují spoustu energie z uhlovodanů. Také velmi dobře doplňují draslík, který tělo při námaze ztrácí pocením.

Chia
Semínka chia jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin, vlákniny, bílkovin, vápníku, fosforu, hořčíku a antioxidantů. Spolu s vodou vytvoří gel, který v žaludku zpomaluje proces rozkládání sacharidů na cukry. Chia gel také prodlužuje zadržování elektrolytů v těle a chrání před náhlým úbytkem tekutin a minerálů.

Červená řepa
Řepa je skvělým zdrojem antioxidantů a nitrátů, které prodlužují vytrvalost a upravují krevní tlak. Dusičnany v řepě pomáhají dilatovat krevní cévy, tím umožňují lepší průtok krve a dokonalejší distribuci kyslíku do svalů.

Kokosový olej
Kokosový olej je zdrojem okamžité energie. Mastné kyseliny se střední délkou uhlíkatého řetězce, které se v kokosovém oleji nachází, se rychleji vstřebávají do těla a následně metabolizují. Přispívají také ke snížení hladiny laktátu v krvi.

Kurkuma
Žlutý kurkumový prášek obsahuje kurkumin, který zlepšuje regeneraci svalů o více než 20%. Je silně protizánětlivý a zároveň příznivě působí na obnovu jaterních buněk zatěžovaných metabolickými procesy.

Losos
Maso lososa je perfektní kombinací vysokého podílu proteinů při zachování nízkého kalorického příjmu. Obsahuje také omega-3 mastné kyseliny, které zlepšují stav cév a toku krve do svalů.

Maca
Peruánská maca v sobě spojuje potravinu s vynikajícími nutričními parametry pro zlešení vytrvalosti a přírodní lék proti únavě a především stresu. Normalizuje krevní tlak a stabilizuje výkyvy hladiny cukru v krvi.

Paprika
Paprika je vynikající zásobárnou vitamínu C. Ten nejenže posiluje imunitní systém, ale slouží také k rychlejšímu zotavení se. Snižuje ve svalech bolesti způsobené větší mírou námahy a spolu s karotenoidy působí antioxidačně a protizánětlivě.

Rozinky
Díky koncentrovanému obsahu ovocného cukru představují vynikající zdroj rychlé energie při jízdě. Tělu dodávají také vitamíny A, B1, B2, C a E, dále draslík, hořčík, fosfor, zinek, železo, bór, chrom a vápník. Obsažená vláknina pomáhá udržovat vodu v organismu a inulin je výživou pro bakterie střevní mikroflóry.

Sladké brambory
Batáty neboli sladké brambory obsahují energeticky vydatné složité sacharidy, jež slouží jako spolehlivé rovnoměrně spotřebovávané palivo při delších cestách. Dodávají svalům jak výbušnost, tak i vytrvalost.

Close