10 benefitů každodenní konzumace lněných semínek

foto:Freeimages.com/Roi Pihlaja

V posledních letech se hovoří o významných zdravotních účincích nejrůznějších semínek. Lněné semínko bývá často opomíjeno. Přitom je u nás doma a pár lžiček denně pro zdraví téměř nic nestojí.

Len setý (Linum usitatissimum) je známá rostlina se světle modrými kvítky pěstovaná jako surovina pro textilní průmysl. Tradičně jsou také získávána olejnatá semena. A jde zřejmě o první zemědělsky produkovanou superpotravinu. Historické prameny prokazují, že lidé len pěstovali a jeho semínka baštili už před 6000 lety. O prospěšnosti lněných semen byli přesvědčeni i bez chemických analýz a lékařských studií. My je dnes už máme k dispozici, a proto víme, že semínka jsou výjimečně bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin, vlákniny, proteinů, vitamínů skupiny B a vitamínu E, manganu, hořčíku, fosforu, selenu, železa, draslíku, zinku a mědi. Velmi důležitou složkou jsou lignany, kterých je ve lněných semínkách 7x více než v sezamových.

Nutriční složení předurčují tato malinká zlatavě hnědá semínka k tomu, aby lidské tělo velmi dobře zásobovala důležitými bílkovinami. Mají však i léčivé vlastnosti, o čemž svědčí následující přehled zdravotních výhod, které s sebou jejich pojídání nese.

1. Ochrana trávícího traktu
Lněná semínka uvolňují slizové látky chránící sliznice trávicího traktu, proto jsou vhodná při léčbě zánětů trávícího traktu včetně Crohnovy choroby.

2. Pomoc při zácpě
Podíl rozpustné i nerozpustné vlákniny zlepšuje dobrou funkci střev a váže na sebe velké množství škodlivin, které jsou pak spolu s ní vyloučeny.

3. Zdravá pokožka a vlasy
Tuky, vitamíny skupiny B a zinek ve lněných semínkách prospívají kůži a vlasům, zabraňují jejich dehydrataci. Zevní aplikace lněné kaše pomáhá při akné, ekzémech a hojení popálenin.

4. Štít před nemocemi z nachlazení
Protibakteriální a antivirové působení lignanů při pravidelném užívání přináší zlepšení odolnosti vůči respiračním chorobám a chřipkovým onemocněním.

5. Prevence před rakovinou
Lněný olej je zásobárnou velmi účinných antioxidantů, které omezují poškození buněk volnými radikály, a proto je dobrou prevencí před onkologickými onemocněními.

6. Zmenšení rizika kardiovaskulárních chorob
Konzumace lněných semen přispívá ke stabilizaci myokardu a má příznivý vliv na regenerační procesy buněčné výstelky cév. Draslík upravuje vysoký krevní tlak.

7. Snížení hladiny cholesterolu
Omega-3 mastné kyseliny inhibují produkci škodlivého LDL cholesterolu a snižují jeho kumulaci v cévních stěnách.

8. Detoxikace jater
Lněná semínka nebo olej užívaný vnitřně vykazují výborné výsledky při řešení problémů s játry a urychluje rychlejší vylučování toxinů.

9. Stabilizace cukru v krvi
Rozpustná vláknina zpomaluje vstřebávání glukózy prostřednictvím tenkého střeva a zabraňuje rychlému zvýšení hladiny cukru v krvi po jídle.

10. Stop pro potíže spojené s menopauzou
Lignany ve lnu jsou prospěšné pro ženy v menopauze. Poslouží jako přírodní alternativa hormonální substituční terapie, protože vykazují estrogenní vlastnosti a snižují riziko osteoporózy.

 

Lněná semínka jsou bezlepková, což je jejich další silnou stránkou. Dopřát si je proto v rozumném množství (2-3 lžičky denně) může opravdu každý. Nejlepší jsou tepelně neupravená, buď celá nebo rozdrcená či rozemletá.

Close