10 argumentů, proč jíst na Nový rok čočku

cocka
foto:Pixabay.com/Klaus Beyer

Čočka patří mezi luštěniny, jež nemá řada lidí příliš v oblibě. Jestliže mezi ně patříte, udělejte výjimku a jednou ročně si ji naservírujte. Ta pravá chvíle nastává na Nový rok, tak ji nepropásněte!

Čočka je notoricky známá potravina, kterou nám poskytuje bobovitá rostlina čočka jedlá (Lens culinaris) . Čočková polévka nebo čočka s vajíčkem, okurkou a chlebem jsou oblíbenými reprezentanty umu školních kuchařek, kterým ujde málokteré dítě od dob zavedení společného školního stravování. Přestože tyto dva pokrmy nepatří zrovna mezi příklady rafinovanosti šéfkuchaře, nezatracujme je. Jsou připravovány s vědomím, že nutriční hodnota, zdraví strávníků a cena surovin jsou na prvním místě.

Stará dobrá hnědá čočka ale není jediná, na které si můžete pochutnat. K mání jsou méně obvyklé, ale nadmíru chutné čočky červená a žlutá. Vyzkoušejte aspoň na Nový rok jednu z nich v některé z řady rozmanitých úprav. Kromě toho, že vám možná přinese bohatství, čemuž věřili již starověcí Římané, je k tomu dalších 10 zdravotních důvodů:

  1. snižuje hladinu špatného cholesterolu v organismu
  2. vysoký obsah vlákniny stabilizuje hladinu cukru v krvi
  3. omezuje přejídání, dobře zasytí a má málo kalorií
  4. podporuje činnost střev, brání vzniku zácpy
  5. snižuje pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění
  6. množství kyseliny listové zlepšuje funkce nervového systému
  7. měď a železo chrání před chudokrevností
  8. mangan je kofaktorem tvorby superoxiddismutázy redukující riziko rakoviny
  9. obsahuje 26% bílkovin, takže z ní rostou svaly
  10. vitamíny A a E napomáhají rozvoji imunitního systému

Mnoho průzkumů ukazuje, že pravidelná konzumace čočky jakož i dalších luštěnin významně zvyšuje délku života a kondici jejich konzumentů. Pokud tedy bude jíst čočku nejen na Nový rok, ale celý nový rok, přinese vám opravdové bohatství – zdraví.

Close